I like .... Älskarinnor

Ny lag i Australien ger älskarinnor samma rättigheter som fruar

Den gifte mannen gjorde plötsligt slut med sin älskarinna sedan 20 år.

Det fick han betala dyrt för.

På grund av en färsk lag i Australien fick han att betala 668 000 kronor i ersättning till henne.

För att hon gett honom "de bästa åren av sitt liv".

Affärsmannen från Melbourne blev den första som fick lätta på plånboken efter att den nya familjelagen i Australien trädde i kraft i mars i år.

Efter att i 20 år varit otrogen mot sin fru bestämde han sig plötsligt att göra slut med sin älskarinna.

Hon tog illa upp det och när hon hörde om den nya lagen, bestämde hon sig att stämma honom.

Enligt den nya lagen får älskarinnor, samt personer i homosexuella förhållanden, samma rättigheter som gifta par, när det gäller underhåll och fördelning av pengar, skriver The Telegraph.

Ville ha ersättning

Älskarinnan, som har jobb och egen lägenhet, följde med på affärsresor och fick pengar och dyra presenter från mannen under alla år.

Hon menar att hon "gett honom de bästa åren av sitt liv", skriver The Telegraph.

Därför tyckte hon att hon förtjänade att få ersättning från mannen och hoppas att andra gör som hon, skriver Daily Mail.

– Han har alltid sagt att han skulle ta hand om mig, sedan blev jag dumpad.

Jag har satsat allt på vår relation under alla dessa år och det slutade i en återvändsgränd, säger hon, enligt Sunday Herald Sun.

Hon anlitade en advokat, som skickade ett kravbrev till mannen, med hänvisning till den nya lagen.

Advokat hävdade att kvinnan gett moralisk och känslomässigt stöd åt mannen i mer än två decennier.

Fick 668 000 kronor

Ett annat av advokatens argument var att många äktenskap varar kortare än parets förhållande.

Fallet hamnade aldrig i rättsalen. Efter några veckor hade den otrogna mannen gått med på att betala motsvarande 668 000 kronor till sin före detta älskarinna.

– Hade det inte varit för denna lag, skulle min klient bara övergetts och hamnat på skrothögen, säger advokaten, skriver The Telegraph.

Älskarinnan är nöjd med utgången.

– Denna lag har hjälpt mig, så jag hoppas att även andra får hjälp av den.

Hon säger att hon bröt ihop när hon blev dumpad, men börjar komma till rätta med sitt liv nu.

– Pengarna kommer att ge mig en trygghet i flera år, säger hon, enligt The Telegraph.

Källa Aftonbladet.se

Hm tycker detta är grymt bra!!!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0