Hur dricksar du?

Kan säga att jag själv dricksar pga hur maten , drinken smakar m,m allt beror på.

texten Lånad av Expressen.se

kategorin budget. Man, 41 år.

Skattar du på din dricks?

- Nej.

Vet du att dricks ses som skattepliktig inkomst?

- Ja, det vet jag. All inkomst är ju skattepliktig men just dricks ser jag mer som en personlig gåva än en inkomst.

Är dricksen ett argument för din arbetsgivare att inte höja lönen?

- Nej, inte uttalat. Men jag vet att det är så på vissa ställen, framförallt på välrenommerade krogar där ägaren är medveten om att personalen drar in stora summor i dricks.

Hur mycket dricks får du per kväll?

- Ungefär 250 kronor.

Vilken gäst dricksar bäst?

- De som är vana vid att gå på restaurang. Och det är tur att de finns. Om ingen dricksade skulle det inte finnas någon bra restaurangpesonal. Men okej, du kanske jobbar på en sylta där ölen är billig men flödar i kranarna. Säg att du bara får en spänn i dricks per serverad öl. Då kan du ändå få mer på en kväll än om du hade jobbat på en lyxkrog.

Hur dricksar du själv?

- Mellan 10 och 30 procent.

Hur bra dricks förtjänar du?

- Jag tar inget för givet. Men det är klart, om jag jobbat arslet av mig och det står en nolla på slippen kommer jag inte lägga manken till om sällskapet kommer tillbaka. Du får den service du dricksar för. Tänk på det om du planerar att bli stammis.

Bartender på känd Stureplanskrog i kategorin lyx. Kvinna, 32 år.

Skattar du på din dricks?

- Nej.

Vet du att dricks ses som skattepliktig inkomst?

- Jag minns att ämnet debatterades. Men jag har för mig att man kom fram till att dricksen ska ses som en gåva.

Är dricksen ett argument för din arbetsgivare att inte höja lönen?

- Inte vad jag vet, men visst kan det vara så. Det är jättedåligt betalt och verkligen snålt att räkna med att andra människor ska betala personalens lön.

Hur mycket dricks får du per kväll?

- Cirka 700 kronor.

Vilken gäst dricksar bäst?

- Fulla gäster. Dricksen kommer oftast sent på natten. Man köper en öl, lämnar en hundring och vill inte ha något tillbaka.

Hur dricksar du själv?

- Faktiskt väldigt bra. Jag dricksar alltid, även om jag är missnöjd med både mat och service.

Hur bra dricks förtjänar du?

- Ibland mer, ibland mindre. Jag ser det som uppskattning och mått på prestation.

Bartender på känd Stureplanskrog i kategorin lyx. Kvinna, 32 år.

Skattar du på din dricks?

- Nej.

Vet du att dricks ses som skattepliktig inkomst?

- Jag minns att ämnet debatterades. Men jag har för mig att man kom fram till att dricksen ska ses som en gåva.

Är dricksen ett argument för din arbetsgivare att inte höja lönen?

- Inte vad jag vet, men visst kan det vara så. Det är jättedåligt betalt och verkligen snålt att räkna med att andra människor ska betala personalens lön.

Hur mycket dricks får du per kväll?

- Cirka 700 kronor.

Vilken gäst dricksar bäst?

- Fulla gäster. Dricksen kommer oftast sent på natten. Man köper en öl, lämnar en hundring och vill inte ha något tillbaka.

Hur dricksar du själv?

- Faktiskt väldigt bra. Jag dricksar alltid, även om jag är missnöjd med både mat och service.

Hur bra dricks förtjänar du?

- Ibland mer, ibland mindre. Jag ser det som uppskattning och mått på prestation. 

Fakta dricks

Drickspengar som kommer in är alltid skattepliktiga och det gäller oavsett om pengarna som på många krogar samlas ihop och fördelas bland alla anställda (trunkas) eller om varje anställd behåller just de pengar hon eller han fått personligen.

Källa: Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare.

Läsarna om dricks

"Jag brukar le och vara trevlig mot personalen för att på detta sätt förhöja deras förväntade upplevelse, då tycker jag vi är kvitt när jag betalar den överenskomna summan på menyn". //Peter

 

"Tycker denna diskussionen är rätt så intressant. Har själv arbetat inom hotell o restaurang men inte som serveringspersonal och därmed inte heller fått dricks för mitt arbete. Samma urusla lön som servitriserna men utan deras "svartlöns-pålägg". //Anna B

 

"Man ger inte dricks till busschaufförer, kassörskor, tandläkaren osv. Varför ska man då ge det till någon inom restaurang branschen?". //Zorro

"Självklart lämnar man dricks. Jag gör det även hos frisören, men där kanske inte lika mycket". //Torsten Bengtsson

"Restaurangpersonal är nog de enda yrkesgrupper som kräver att de utöver sin lön även ska ha ett svart tillägg - och det utav kunderna och inte sin arbetsgivare." //Oy-ve

"Jag tycker att alla ni som uttalar er om att personalen inte borde få dricks någon gång borde prova på hur underbart det är och vilken förmån det är att få arbeta med er som gäster. Nämn någon annan bransch där man med ett leende på läpparna ska acceptera överförfriskade, tafsande (både tjejer och killar), svettiga, krävande "förstå-sig-påare"." //S


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0